Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Básník Karel Doskočil
Krásenská, Klára ; Sládek, Miloš (vedoucí práce) ; Kudlová, Klára (oponent)
Karel Doskočil (1908-1962), historik, archivář, editor a básník, dlouhodobě uniká bližší pozornosti. Primárním cílem diplomové práce je literárněhistorické představení Doskočilova díla básnického, tj. dvou ústředních sbírek Větve stromů (1941) a Milosrdenství (1947), doplněných o nikdy nepublikované texty z básníkovy pozůstalosti. Uchopit Doskočilovo literární dílo v jeho celistvosti, jíž umožňuje přístup k osobnímu fondu, a zasadit jej do dobového literární kontextu, včetně kontextu tzv. katolické literatury, se jeví jako žádoucí připomínka osobnosti téměř upadnuvší v zapomnění. Práce neopomíná ani Doskočilovu vědeckou aktivitu, ačkoli nestojí v popředí našeho zájmu.
Čeští katoličtí básníci v hodinách literatury na gymnáziích
Dolejší, Pavel ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem této práce je představit možnosti, formy a postupy práce s dílem a životním příběhem českých katolických básníků Jana Zahradníčka, Bohuslava Reynka a Josefa Kostohryze v hodinách literatury na gymnáziích. Dále je cílem navrhnout možnosti, jak přiblížit mladé generaci čtenářů katolickou poezii jako zdroj existencionálních otázek o životě a bytí, hlubokých niterných prožitků a spirituality bez ohledu na jejich soukromé náboženské smýšlení a preference. Modelovým adresátem této diplomové práce je středoškolský učitel, a tak je součástí textu i rozsáhlá kapitola o obecně didaktických východiscích, které jednak slouží k lepší orientaci v navrhované koncepci, jednak na těchto východiscích je tato koncepce přímo založena. Koncepce, kterou jsem zvolil jako prostředek dosažení stanovených cílů práce, vychází z principů, vyučovacích metod a forem tzv. inovativně pojaté výuky. Tato výuka vychází z konstruktivistického modelu a z čtenářsky, interpretačně a tvořivě pojaté nauky literatury, která je zaměřena na aktivní a samostatnou práci žáků, na receptivní i produktivní činnosti a probouzení zájmu žáků o témata výuky. Součástí interpretační složky je i formulace a reflexe vlastního čtenářského prožitku. Tento didaktický přístup je aplikován na téma katolické poezie zmíněných autorů. Ve snaze po...
Motiv ženy v díle Jakuba Demla
Brkičová, Nea ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Binar, Vladimír (oponent)
Práce se zabývá motivem ženy v díle Jakuba Demla. Úvodem představuje nezbytná fakta a události jeho života. V hlavní části se snaží identifikovat základní archetypy ženství v díle Jakuba Demla se zvláštním zřetelem na mariánský kult, který se zvláště podílí na transformaci žijích postav v nadosobní a symbolické. Závěrem se věnuje úvaze, zda jsou motivy archetypálních žen skutečně dominující, nebo zda jsou pouze zobrazením hlubšího básníkova hledání a zápasu. Klíčová slova Eliška Wiesenebergerová, Jakub Deml, Kateřina Sweerts-Sporcková, katolická mystika, katolická poezie, mariánský kult v literatuře, Marie Rosa Junová, Matylka Demlová, Miriam, motiv ženy v literatuře, Pavla Kytlicová, Zapomenuté světlo
"Jsi v prázdnotě to Bože Ty?" Spiritualita ve vězeňské poezii Ivana Martina Jirouse a Jana Zahradníčka
Krásenská, Klára ; Bartoň, Josef (vedoucí práce) ; Sládek, Miloš (oponent)
Autorka nejprve stručně představuje významné momenty života obou básníků a okolnosti, které doprovázely jejich osudy jakožto politických vězňů ve dvou různých etapách československého komunistického režimu (v 50. a 80. letech 20. století). Hlavní část práce je založena především na analýzách básnických textů Jana Zahradníčka a Ivana M. Jirouse, jež vznikaly v období věznění obou autorů z politických důvodů. Cílem práce je především vystihnout, charakterizovat a porovnat ve jmenovaných sbírkách ty tematické a motivické okruhy, které jsou oběma básníkům společné vzhledem k nápadně podobným životním okolnostem, v nichž se ocitli. Stěžejním sdíleným tématem je zjevně vztah k Bohu v kontextu osobní krize, do níž byli básníci uvrženi. Autorka se tedy soustředí zejména na odhalení a interpretaci spirituálních momentů, jež lze právem chápat jako odraz Zahradníčkova a Jirousova osobního spirituálního prožívání.
Čeští katoličtí básníci v hodinách literatury na gymnáziích
Dolejší, Pavel ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem této práce je představit možnosti, formy a postupy práce s dílem a životním příběhem českých katolických básníků Jana Zahradníčka, Bohuslava Reynka a Josefa Kostohryze v hodinách literatury na gymnáziích. Dále je cílem navrhnout možnosti, jak přiblížit mladé generaci čtenářů katolickou poezii jako zdroj existencionálních otázek o životě a bytí, hlubokých niterných prožitků a spirituality bez ohledu na jejich soukromé náboženské smýšlení a preference. Modelovým adresátem této diplomové práce je středoškolský učitel, a tak je součástí textu i rozsáhlá kapitola o obecně didaktických východiscích, které jednak slouží k lepší orientaci v navrhované koncepci, jednak na těchto východiscích je tato koncepce přímo založena. Koncepce, kterou jsem zvolil jako prostředek dosažení stanovených cílů práce, vychází z principů, vyučovacích metod a forem tzv. inovativně pojaté výuky. Tato výuka vychází z konstruktivistického modelu a z čtenářsky, interpretačně a tvořivě pojaté nauky literatury, která je zaměřena na aktivní a samostatnou práci žáků, na receptivní i produktivní činnosti a probouzení zájmu žáků o témata výuky. Součástí interpretační složky je i formulace a reflexe vlastního čtenářského prožitku. Tento didaktický přístup je aplikován na téma katolické poezie zmíněných autorů. Ve snaze po...
NITERNÁ KRAJINA: SYMBOL V RANÉ POEZII VÁCLAVA RENČE OPTIKOU BREMONDOVSKÉ POESIE PURE
Hübnerová, Radka ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent)
Diplomová práce analyzuje a interpretuje vybrané krajinné motivy odpovídající biblickým symbolům ve třech raných sbírkách katolického básníka Václava Renče. Cílem této práce je zaujmout stanovisko k vlastní hypotéze o tom, že biblický symbol je legitimním výkladovým prostředkem bremondovské poesie pure, zhodnotit příslušnost Renčovy tvorby ke konceptu poesie pure. Dále definovat hranice poesie pure prostřednictvím srovnání s následující Renčovou sbírkou, která již ve své poetice vykazuje značné proměny. Teoretická část nahlíží synteticky z dobových i moderních literárně-vědných perspektiv na charakter tvorby Václava Renče, na Bremondem nabídnutý koncept poesie pure a jeho recepci v českém prostředí a na úlohu symbolu v poesii pure. Metodologicky uchopuje symbol v pojetí symbolového okruhu Zdeňka Mathausera, který nejlépe odpovídá Bremondově chápání poetičnosti a považujeme ho za základní kámen teorie poesie pure. Praktická část rozebírá stěžejní krajinné symboly (země, květ a plod, keř a strom) v jednotlivých sbírkách na základě biblického výkladu a následně postihuje jejich proměnu v každé z nich. Z konfrontace s následující a zároveň poslední sbírkou let třicátých vyplývá závěr, který potvrzuje naši hypotézu, na základě čehož schvalujeme první tři Renčovy sbírky jako "čistou poezii". V závěru...
Motiv ženy v díle Jakuba Demla
Brkičová, Nea ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Binar, Vladimír (oponent)
Práce se zabývá motivem ženy v díle Jakuba Demla. Úvodem představuje nezbytná fakta a události jeho života. V hlavní části se snaží identifikovat základní archetypy ženství v díle Jakuba Demla se zvláštním zřetelem na mariánský kult, který se zvláště podílí na transformaci žijích postav v nadosobní a symbolické. Závěrem se věnuje úvaze, zda jsou motivy archetypálních žen skutečně dominující, nebo zda jsou pouze zobrazením hlubšího básníkova hledání a zápasu. Klíčová slova Eliška Wiesenebergerová, Jakub Deml, Kateřina Sweerts-Sporcková, katolická mystika, katolická poezie, mariánský kult v literatuře, Marie Rosa Junová, Matylka Demlová, Miriam, motiv ženy v literatuře, Pavla Kytlicová, Zapomenuté světlo

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.